Toen en nu

overigen

Van oudsher heeft paaldansen een negatieve intonatie en doet het mensen vooral denken aan stripclubs en vrijgezellenfeesten. In 2014 is paaldansen met de sterren uitgezonden op televisie wat de kunst en de kracht laat zien van deze intensieve sport. Paaldansen is in Nederland vooral begonnen als activiteit voor vrijgezellenfeesten voor vrouwen. Tegenwoordig kan door heel Nederland in verschillende plaatsen paaldansen als serieuze sport beoefend worden. Ook is er in Nederland het NK paaldansen voor mannen en vrouwen en is er elk jaar een WK paaldansen.

Leren paaldansen

Omdat paaldansen een fysiek zware duursport is wordt de les begonnen met een intensieve warming up. Hierbij worden alle spiergroepen aangedaan hierbij zijn buikspieroefeningen, rek- en strekoefeningen en push-ups absoluut noodzakelijk. Tijdens het paaldansen sport men met het eigen lichaamsgewicht. Bij rondjes draaien om de paal hebben de armen het dus al snel zwaar te verduren. Ook de benen, rug en buikspieren krijgen flinke uitdaging. De basis zorgt voor spieropbouw. Dit bestaat uit krachtoefeningen in de paal en diverse methoden om rond te draaien om de paal. Ook is er veel aandacht voor de houding van voeten, handen en het hoofd. Wat men vaak niet verwacht zijn de blauwe plekken. Vooral in het begin moet de huid wennen aan de wrijving met de paal. Ook kunnen nieuwe oefeningen blauwe plekken veroorzaken omdat lichaamsdelen hard tegen de paal aan kunnen komen wanneer de oefening niet helemaal goed gaat.

De volgende stap is om op de kop te hangen in de paal. De oriëntatie is ondersteboven een bijzondere beleving waar naast kracht ook balans komt kijken. De oefeningen kunnen steeds verder uitgebreid worden en achter elkaar gezet worden wat het fysiek inspannend maakt. De muziek is belangrijk bij paaldansen. Paaldansen is erg mooi en indrukwekkend om naar te kijken wanneer het sierlijk en op de maat van de muziek wordt uitgevoerd. Hoe verder de lessen vorderen, hoe meer ook lenigheid erbij komt kijken. Een voordeel bij het paaldansen zijn mensen met een achtergrond in turnen. Dit komt vooral doordat bij het turnen getraind wordt op de beheersing van de spieren en de lenigheid in het lichaam.

Thuis paaldansen

Op internet zijn genoeg websites die palen aanbieden voor in huis of zelfs in de tuin. Op die manier kan er ook thuis geoefend worden met voorbeelden van internet. Wel is het raadzaam om goed te controleren of de paal stevig genoeg bevestigd is omdat een ongeluk in een kleine hoek zit.

Conclusie

Paaldansen is niet meer de louche activiteit van vroeger maar een serieuze sport met zelfs een WK. Om te kunnen paaldansen in Den Haag is kracht, lenigheid en doorzettingsvermogen nodig maar dat levert een unieke sport op die een volledige body-workout geeft zowel thuis als bij een leslocatie.

By   -   okt 25, 2017   -   0 Comment
YOU MIGHT ALSO LIKE